Lediga jobb som Familjehemssekreterare i Fagersta

Se lediga jobb som Familjehemssekreterare i Fagersta. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Fagersta som finns hos arbetsgivaren.

Familjehemssekreterare

Ansök    Okt 29    Fagersta kommun    Familjehemssekreterare
Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare. Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR. Hos oss har du möjlighet till bland annat fris... Visa mer
Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare.


Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.




Vill du vara en del av vårt teamarbete för en av socialtjänstens viktigaste uppgifter – trygg och säker samhällsvård?

Individ- och familjeomsorgen i Fagersta söker en engagerad familjehemssekreterare, som vill vara med och bidra till god utveckling för barn, unga och vuxna i familjehemsvård.

Välkommen med din ansökan till oss i Familjehemsgruppen! 

Om arbetsplatsen – det här är vi!
Hos oss ingår du i en liten arbetsgrupp om tre familjehemssekreterare. För oss är det viktigt att kunna jobba nära tillsammans och att vi har roligt ihop i teamet. Du är anställd vid Individ- och familjeomsorgen och ingår i enheten Verkställighet Barn och familj, som omfattar socialtjänstens verksamheter för stöd och behandling för barn, ungdomar och vuxna. Fagersta kommun satsar på barn och unga och vi är stolta över det stöd och de resurser vi kan erbjuda, både på hemmaplan och inom samhällsvården.  

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare i Fagersta arbetar du för att placerade barn, unga och vuxna samt deras familjehem får adekvat stöd i alla delar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att rekrytera och utreda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer samt att på bästa sätt matcha familjehem och övriga uppdragstagare efter individens behov. Du erbjuder utbildning, kontinuerligt stöd och handledning till familjehemmen i deras uppdrag. Du hanterar avtal och ersättningsfrågor för familje- och jourhem.

Arbetet som familjehemssekreterare är självständigt och flexibelt med stort eget ansvar, men också ett nära samarbete med såväl familjehem som professionella, både internt och externt.  

Dina kvalifikationer och meriter
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare eller har annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller inom socialtjänstens arbetsområde för barn och unga, god kunskap om olika metoder och teorier inom socialt arbete samt om relevant lagstiftning. B-körkort är ett krav.

Du har god förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du är prestigelös, lösningsfokuserad och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete och har lätt för att genomföra, följa upp och avsluta aktiviteter inom givna tidsramar. Du kan hantera ett flexibelt arbete med stor frihet, men som även innebär att arbeta på uppdrag från andra. Du är intresserad av att ingå i ett team och du vill vara med och driva utveckling inom verksamheten.

För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister.

Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.


Fagersta kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökande med kunskaper i finska i tal och skrift.


Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR. Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad. Vill du vara en del av vårt teamarbete för en av socialtjänstens viktigaste uppgifter trygg och säker samhällsvård för barn och unga? Individ- och familjeomsorgen... Visa mer
Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.


Vill du vara en del av vårt teamarbete för en av socialtjänstens viktigaste uppgifter trygg och säker samhällsvård för barn och unga?

Individ- och familjeomsorgen i Fagersta söker en engagerad familjehemssekreterare, som vill vara med och bidra till god utveckling för barn och unga i familjehemsvård. Som familjehemssekreterare i Fagersta arbetar du både enskilt och i nära samverkan för att placerade barn, deras föräldrar och familjehem får adekvat stöd i alla delar.
Hos oss ingår du i en liten och stabil arbetsgrupp om tre familjehemssekreterare och har nära stöd av enhetschef.

Du är anställd vid Individ- och familjeomsorgen och ingår i enheten Verkställighet Barn och familj med fjorton medarbetare. Enheten omfattar socialtjänstens verksamheter för stöd och behandling för barn, ungdomar och vuxna. Fagersta kommun satsar på barn och unga och vi är stolta över det stöd och de resurser vi kan erbjuda, både på hemmaplan och inom samhällsvården.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att rekrytera och utreda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer samt att på bästa sätt matcha familjehem och övriga uppdragstagare efter barns behov. Du utbildar familjehem, både enskilt och i grupp (Socialstyrelsens Ett hem att växa i) och hanterar avtal och ersättningsfrågor för familje- och jourhem. Du ger kontinuerligt stöd och handledning till familjehemmen i deras uppdrag.

Arbetet som familjehemssekreterare är självständigt och flexibelt med stort eget ansvar, men också ett nära samarbete med såväl familjehem som dina kollegor i Familjehemsgruppen och Individ- och familjeomsorgen samt andra samverkansparter kring placerade barn och unga. Resor ingår i arbetet och viss obekväm arbetstid kan förekomma.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra rutiner och metoder för att säkerställa att barn och unga får sina behov tillgodosedda i familjehemsvården. Vi vet att helhetssyn och samverkan är avgörande för en god familjehemsvård och arbetar tillsammans i teamet kring barnet, där familjehemssekreterare, barnets socialsekreterare och familjens behandlare ingår. Vi arbetar aktivt för att öka barn och föräldrars delaktighet, se och stärka familjers egna resurser samt tillsammans stödja ett välfungerande tre-delat föräldraskap i familjehemsvården.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare, socialpedagog eller har annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller inom socialtjänstens arbetsområde för barn och unga, god kunskap om olika metoder och teorier inom socialt arbete samt om relevant lagstiftning. B-körkort är ett krav.

Du har god förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du är prestigelös, lösningsfokuserad och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete och har lätt för att genomföra, följa upp och avsluta aktiviteter inom givna tidsramar. Du kan hantera ett flexibelt arbete med stor frihet, men som även innebär att arbeta på uppdrag från andra.

Du är intresserad av att ingå i ett team och du vill vara med och driva utveckling inom verksamheten.

ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister
uppvisas. Visa mindre